pracownia Feng Shui

Pytania i odpowiedzi


Feng-Shui w szkole

Czy ist­nie­ją spe­cjal­ne za­sa­dy Fen­g-Shui do­ty­czą­ce po­miesz­czeń szkol­nych?

Sza­now­na Pa­ni,

Oczy­wi­ście, że moż­na wy­od­ręb­nić sze­reg za­sad Fen­g-Shui do­ty­czą­cych po­miesz­czeń szkol­nych cho­ciaż są to te sa­me za­sady, któ­re obo­wią­zu­ją dla wszyst­kich in­nych obiek­tów cho­dzi po pro­stu o od­po­wied­nie ak­cen­to­wa­nie ele­men­tów zwią­za­nych z prze­ka­zem wie­dzy. Oto kil­ka pod­po­wie­dzi:

Za­da­niem szko­ły jest prze­ka­zy­wa­nie wie­dzy i wy­cho­wa­nie. Aby speł­nić tę funk­cję po­trzeb­ne są:

  • wie­dza we­dług za­sad Fen­g-Shui wią­że się z ele­men­tem Zie­mi, z kie­run­kiem pół­noc­no wschod­nim, oraz z na­roż­ni­kiem po le­wo od wej­ścia do po­miesz­cze­nia,
  • ko­mu­ni­ka­cja Wo­da, kie­ru­nek pół­noc­ny, śro­dek ścia­ny w któ­rej znaj­du­ją się drzwi wej­ścio­we do po­miesz­cze­nia,
  • au­to­ry­tet wy­kła­dow­cy, tra­dy­cja, po­sza­no­wa­nie za­sad Drze­wo, kie­ru­nek wschod­ni, śro­dek ścia­ny po le­wo od wej­ścia.

Z tych trzech punk­tów wy­ni­ka, że:

  • naj­lep­sze ko­lo­ry dla wy­stro­ju wnętrz szkol­nych to żół­ty, brą­zo­wy, kre­mo­wy, nie­bie­ski i zie­lo­ny;
  • naj­lep­sze kie­run­ki wej­ścia do bu­dyn­ku oraz do po­szcze­gól­nych sal lek­cyj­nych to pół­noc­ny wschód, pół­noc i wschód;
  • na pla­nie po­miesz­cze­nia (a tak­że na pla­nie ca­łe­go bu­dyn­ku) war­to ak­cen­to­wać re­jo­ny pół­noc­no wschod­ni, pół­noc­ny i wschod­ni a tak­że (lub) ca­ły re­jon na le­wo od wej­ścia. Ak­cen­to­wa­nie ozna­cza umiesz­cze­nie tam cze­goś co zwra­ca uwa­gę bo jest pięk­ne (obraz, kwiat), bo jest waż­ne (ta­bli­ca ogło­szeń) lub bo jest po­trzeb­ne (pod­ręcz­na bi­blio­te­ka). Bar­dzo do­brym spo­so­bem ak­cen­to­wa­nia te­go re­jonu bę­dzie umiesz­cze­nie tam ta­bli­cy, przy któ­rej na­uczy­ciel pro­wa­dzi za­ję­cia.

Do­dat­ko­wym ele­men­tem Fen­g-Shui po­miesz­czeń szkol­nych jest pod­kre­śla­nie au­to­ry­te­tu na­uczy­cie­la czy wy­kła­dow­cy. Ta­ką funk­cję ma go­dło pań­stwo­we po­wie­szo­ne nad ta­bli­cą, ta­ką funk­cję ma podwyż­sze­nie, na któ­rym znaj­du­je się ka­te­dra, wyż­sze więk­sze biur­ko i krze­sło na­uczy­cie­la itp.

Nau­czy­ciel po­wi­nien tak­że za­dbać o to aby pod­czas pro­wa­dze­nia za­jęć miał wo­kół sie­bie czte­ry mi­tycz­ne zwie­rzę­ta (Czar­ny Żółw czy­li opar­cie za ple­ca­mi, Czer­wo­ny Fe­niks czy­li sto­lik lub biur­ko przed so­bą, Zie­lo­ny Smok czy­li na przy­kład kwia­tek po le­wej stro­nie od biur­ka i Bia­ły Ty­grys czy­li na przy­kład nie­wiel­ka szaf­ka po pra­wo od biur­ka). Po­nad­to war­to aby na­uczy­ciel w cza­sie za­jęć stał lub sie­dział skie­ro­wa­ny twa­rzą w jed­nym ze swo­ich do­brych kie­run­ków Ba­-Zi (wy­zna­cza się je na pod­sta­wie da­ty uro­dze­nia).

I jesz­cze kil­ka przy­pad­ków szcze­gól­nych:

  • W sa­lach prze­zna­czo­nych do na­ucza­nia po­cząt­ko­we­go po­trzeb­ne są róż­ne ko­lo­ry i we­so­ły na­strój de­ko­ra­cji,
  • Ko­lor bia­ły, kształ­ty okrą­głe, ku­li­ste i owal­ne po­pra­wia­ją kon­cen­tra­cję,
  • Ko­lor bor­do­wy wzmac­nia chęć do zgłę­bia­nia wie­dzy do­bry ja­ko do­da­tek do sal wy­kła­do­wych uni­wer­sy­te­tów.

Poz­dra­wiam i ży­czę suk­ce­sów dy­dak­tycz­nych,
Mar­cin Sal­ski